Ihmetteletkö joskus miksi…

…kosmetiikan tuotteet voivat olla todella edullisia tai todella, todella kalliita? Niin minäkin.

Muistan vielä, miltä tuntui mennä vierailemaan laitokseen, jossa valmistettiin näitä aloe vera- tuotteita. Olo oli kuin vankilaan mennessä, kaikki irtain piti jättää lokerosäilytykseen ja päälle puettiin valkoiset kaavut päästä varpaisiin. Silmät (jotka sentään jäi vapaiksi) soikeana ihmettelin, miten rakennuksessa on aivan oma elämänsä: oma vesijärjestelmä, oma ilmanvaihtojärjestelmä, outoa automatiikkaa ovista outoihin laitteisiin. Erityisen vaikutuksen teki laboratorion arkisto, jonne jokaisesta tuote-erästä litteroidaan useampi näyte. Jotta niihin voidaan tarvittaessa palata – seurata säilyvyyttä ja tutkia mahdollisia reklamaatioita.

Viimeistään kolmen jättivarastton kattoon asti ulottuvia hyllyjä mittaillessa ymmärsin, että ”pieni espanjalainen perheyritys” olikin oikeastaan aika iso ja lähetti joka päivä isoja kuormia eri puolille Eurooppaa. Silti tunnelma oli pienen yrityksen. Ja tarina teki vaikutuksen. Tarina kemisti-isästä, jonka haaveena oli saada terveysvaikutteinen aloe vera tuotteiksi, joihin kaikilla olisi varaa ja joiden valmistusreseptit pidettäisiin salassa perhepiirissä. Toisen sukupolven jatkaessa näistä on pidetty kiinni myös siitä, että suuremmat distribuuttorit ja maahantuojat joutuvat perehtymään tuotteisiin ja toimintatapaan, ennen kuin he saavat niitä myydäkseen. Siksi minäkin seisoin siellä kaavussani.

Aloin ymmärtämään myös, miksi laadukkaat tuotteet maksavat, varsinkin jos omaan tuotekehitykseen käytetään aikaa ja rahaa, kuten he tekevät. Toisaalta sain kuulla tarinoita kosmetiikan valmistajista, jotka vähät välittävät siitä, mitä raaka-aineita kosmetiikkaan tilataan esim. Kiinan markkinoilta. Ja miten hampaatonta tuotteiden valvonta väkisinkin on myös Euroopassa, koska todelliset suitset puuttuvat. Yritykset, jotka käyttävät epäpuhtaita ja jopa terveydellisesti vaarallisia aineita tai valmistavat puolivalmiita aineseoksia kosmetiikkateollisuuden käyttöön, on hankalaa ja hidasta saada vastuuseen teoistaan.

Kuluttajan näkökulmasta tilanne kuitenkin paranee koko ajan, sillä tieto käyttäjäkokemuksista lisääntyy ja on koko ajan reaaliaikaisempaa olipa kyse tuotteen hyvistä tai huonoista vaikutuksista. Kuplia puhkotaan tehokkaasti myös ns. ylihintaisten tuotteiden taustoista.  Hintarakenne saattaa olla hyvinkin kallellaan…etten sanoisi pyllyllään. Halvan tuotannon maissa eurolla tehty kosmetiikkatuote saattaa saada 80 euron hintalapun, kun se sujautetaan moderniin label-laatikkoon. 

1 ajatus aiheesta “Ihmetteletkö joskus miksi…”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *